wtorek, 14 października 2014

Rodzaje olei silnikowych, czyli czemu 15W40 a nie 10W50?

Witam wszystkich!!!


Przeglądając i analizując statystykę bloga, coraz więcej osób zagląda, czyta posty, ocenia je a nawet komentuje. Jest to dla mnie miłe, budujące i zachęcające do dalszej pracy uczucie. Zauważyłem, że posty z serii „zrób to sam” dla niektórych są bardzo interesujące i przykuwają ich uwagę. Postów oczywiście tego typu, będzie znacznie więcej. Mam już kilka projektów, które muszę dobrze zredagować, w międzyczasie postanowiłem opowiedzieć coś o olejach silnikowych.


Dzisiejszy post poświęcę rodzajom olei silnikowych oraz oznaczeniom jakie widnieją na opakowaniach. Jak już wiemy, olej jest to ciecz, która zapewnia zmniejszenie tarcia dwóch elementów (np. tłok i cylinder) poprzez tzw. film olejowy*, oraz odbiera ciepło powstałe podczas pracy silnika. Jednak co mi po tym, że wiem co to jest film olejowy i do czego służy olej, gdy nie potrafię odróżnić rodzaju oleju i jakie jest jego oznaczenie? To jedynie połowa sukcesu.

Kluczem do sedna sprawy jest dobór oleju o odpowiednim rodzaju i oznaczeniu.
Lekkie wprowadzenie zawarłem w poprzednim poście dotyczącym wymiany oleju i potrzebnych do tego narzędzi, teraz postaram się przekazać Wam, swoją wiedzę na temat podziału olei i dlaczego mają takie oznaczenie a nie inne.

Mamy trzy powszechnie znane rodzaje olei (czwartym może być olej przekładniowy stosowany w skrzyniach biegów oraz mostach napędowych):
-Olej mineralny, który jest uzyskiwany podczas destylacji ropy naftowej poddanej uszlachetnieniu (stosowane zazwyczaj w autach, które mają duży przebieg, bądź potocznie mówiąc „biorą olej”*
-Olej syntetyczny, jest to najlepszy wśród wyróżnionych. Stosowany w autach podczas „docierania” fabrycznie nowych silników. Olej ten wydłuża żywotność silnika, oraz nie pozostawia nagaru wewnątrz silnika, z powodu odporności na wyższe temperatury.
-Olej półsyntetyczny, gorszy od syntetycznego ale lepszy od mineralnego, tworzy tzw. mostek między tymi dwoma rodzajami oleju. Zapewnia porównywalnie wysoką jakość, podobnie do syntetycznego ale jest tańszy. Nie ma jasno określonych norm dotyczących wymiany oleju z syntetycznego na półsyntetyczny. Lepkość olei dzielimy na różne strefy klimatyczne, czyli w każdym klimacie inna lepkość oleju ma optymalne warunki pracy. W Polsce optymalna lepkość oleju to 15W40. Optymalne warunki pracy, każdego z olei można określić poprzez maksymalne temperatury letnie i zimowe.
                               
Kupując olej bardzo często widzimy na pudełku oznaczenie 5W15, 10W40 itd., co to oznacza?
-oznaczenia 0, 5, 10, 15, 20, 25 (klasa zimowa, przed literą W) określa się według takich czynników, takich jak:
1. maksymalna lepkość, którą olej osiąga przy ujemnej temperaturze.
2. minimalna lepkość w temp. 100 stopni Celsjusza.
3. graniczna temperatura pompowalności.
-natomiast oznaczenia 20, 30, 40, 50 (klasa letnia, po literze W) określa się według czynników, takich jak:
1. minimalna lepkość przy temperaturze 100 stopni Celsjusza.
2. maksymalna lepkość w temperaturze 100 stopni Celsjusza.

Rodzaj oleju, który znajduje się w silniku znajdziemy w książce serwisowej pojazdu lub na plakietce pod pokrywą silnika zawieszoną na druciku, na której jest wpisany przebieg, kiedy nastąpi następna wymiana oleju. Większość serwisów stosuje oleje półsyntetyczne.

*biorą olej- silniki, które spalają olej z powodu zbyt dużego zużycia, czyli pojazdy mające duży przebieg.

Na temat olei powszechnie stosowanych w silnikach samochodowych, to by było chyba wszystko.

Zachęcam wszystkich czytających do dodawania swoich opinii, dotyczących postów, oraz dawania cennych rad ;)

Do następnego!
Pozdrawiam! :)


23 komentarze:

  1. Niestety nie zgadzam się z twierdzeniem, że 15W40, to optymalny olej na nasze warunki klimatyczne. biorąc pod uwagę tylko temperatury to 15W jest olejem "na styk". Nie wiem czy jesteś bardziej praktykiem czy teoretykiem, ale porównaj sobie kiedyś nawet przy -10C jak wygląda: 5W, 10W, 15W, różnica jest ogromna.

    W mojej opinie minimum to 10W, a zalecałbym 5W, żeby potem na forach nie pojawiały się posty w stylu: mam błoto pod pokrywą zaworów, popychacze "klepią" na zimnym.

    Pozdrawiam Rafał

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam Panie Rafale,
    Jak najbardziej ma Pan mieć prawo nie zgadzać się z moim stwierdzeniem, każdy ma swoje zdanie oraz swoją opinię. Swoje zdanie na temat oleju 15W40 uzasadniam tym, że mamy cztery samochody osobowe (diesel i dwa silniki benzynowe oraz jeden silnik benzyna z zasilaniem LPG) i każdy z nich jeździ na wyżej wymienionym oleju kilka dobrych lat (15 tysięcy przebiegu rocznie) i nie mamy problemu z klepaniem zaworów na zimnym silniku ;). W jednym z samochodów (ten z LPG) była wymieniana uszczelka pod głowicą, więc pokrywa zaworów była demontowana i również nie mieliśmy zjawiska "błotnego" pod pokrywą zaworów ;).

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. wszystko zależy od tego w jakim stanie są jeszcze te silniki i jakiej dokładnie marki są to oleje, wiadomo że nie ma co porównywać valvoline do orlenu

    tego typu problemy o których napisałem powyżej to przypadłości głownie starszych silników, mocno wysłużonych, które przelatały już setki tysięcy kilometrów, niekoniecznie po autostradzie

    interesują mnie głównie silniki bmw z lat 90, które są dość wrażliwe na olej i słyszałem już klekoczące silniki zalewane olejami typu 15w, które nagle przestawały klekotać po zalaniu pełnym syntetykiem typu 5w o znacznie lepszych właściwościach smarujących

    Magia?? Nie, to tylko dobry olej.

    Pozdrawiam Rafał.

    OdpowiedzUsuń
  4. Posiadamy silniki dosyć leciwe (roczniki 1996-2000), które mają przebiegi rzędu 250-400 tysięcy kilometrów i nie mieliśmy z nimi jeszcze nigdy problemu. Miejmy nadzieję, że bez problemów pozostanie do końca ich użytkowania ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Sama wymiana oleju w przypadku mojego auta jest wykonywana regularnie. Muszę przyznać, że jak czytałam niedawno na stronie https://www.wyznacz-trase.pl/news/holowanie-auta-bezpieczenstwo-jest-podstawa-289 to jak najbardziej przy holowaniu auta warto jest pamiętać o bezpieczeństwie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  7. W moim przypadku wszelkie naprawy mojego samochodu ja wykonuję w serwisie samochodowym gdyż sama się na tym niestety nie znam. Nawet ostatnim razem do jednego z mechaników zawoziła mnie pomoc drogowa http://www.pomocdrogowapoznan.pl/ gdyż niestety, ale mój samochód już odmówił dalszej jazdy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeśli chodzi o mnie to ja przede wszystkim z takimi rzeczami zazwyczaj udaję się do mechanika. Jestem natomiast przekonany, że bardzo fajną sprawą jest posiadanie wiedzy na temat ubezpieczeń. Mi przydała się wiedza z artykułu https://kioskpolis.pl/ubezpieczenie-szyb/ skąd dowiedziałem się czym jest ubezpieczenie szyb.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak naprawdę ja się tymi rzeczami nigdy nie przejmowałem i dla mnie ważne jest to aby mieć zawsze kontakt do pomocy drogowej. Fajnie, że za każdym razem jak zadzwonię do https://pomoc-drogowa-katowice.pl/ to wiem, że jest to bardzo dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak naprawdę również warto jest wiedzieć do kogo możemy zawsze bez problemów oddać nasze auto do naprawy. Ja z powodzeniem korzystam z usług firmy https://autokorbas.pl/ i właśnie to w niej za każdym razem naprawiam moje samochody.

    OdpowiedzUsuń
  11. Faktycznie takie sprawy są bardzo ważne, ale moim zdaniem również dobrze jest na pewno wiedzieć co robić gdy nasze auto np. nie chce się uruchomić. W każdym razie moim zdaniem dobrą opcją jest zadzwonienie po pomoc drogową http://pomocdrogowa.lowicz.pl/ gdyż wiem z doświadczenia, że oni przyjeżdżają bardzo szybko.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak ktoś się na tym zna to może samodzielnie podjąć się naprawy :) Tutaj na pewno pomocna będzie baza motoryzacyjna motorejestr.pl w trakcie poszukiwania hurtowni z częściami motoryzacyjnymi, oszczędzi to mnóstwo czasu na poszukiwania

    OdpowiedzUsuń
  13. W sumie dla mnie również bardzo ważne jest to aby przede wszystkim wiedzieć co zrobić w momencie nagłej awarii auta. Dziś już wiem, że skontaktowanie się z pomocą drogową http://www.pomocdrogowapoznan.pl/ jest na pewno bardzo dobrą opcją dla każdego.

    OdpowiedzUsuń
  14. Tak naprawdę czasami po prostu naszego auta już niestety nie opłaca się naprawiać i ja jestem zdania, że warto je wtedy oddać na skup aut. Jeżeli chodzi o mnie to ja korzystałam z oferty https://vikingskupaut.pl/ i okazała się zdecydowanie najlepsza.

    OdpowiedzUsuń
  15. Moim zdaniem lepiej kupić nowy samochód z salonu. Wtedy będziemy mieć pewność, że auto jest sprawne i wszystko z nim w porządku. Myślę, że zaciekawić Was może na przykład dealer Mitsubishi Lublin: https://technotop.pl/mitsubishi/samochody-nowe/ . Oferta jest całkiem bogata.

    OdpowiedzUsuń
  16. Miałem ostatnio nieprzyjemność korzystania z pomocy drogowej po awarii mojego auta i uświadomiłem sobie, jak ważna jest szybka i profesjonalna reakcja w takich sytuacjach. Dobra firma pomocy drogowej może naprawdę uratować sytuację. Polecam sprawdzić https://eurohol.pl/ dla tych, którzy szukają rzetelnych usług holowania. Ich szybka odpowiedź i profesjonalizm są bardzo imponujące.

    OdpowiedzUsuń
  17. Twój samochód, twój manifest stylu! Nasze modyfikacje to radosna rewolucja, która podkreśli indywidualność i moc twojego pojazdu. http://blow-off.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. Korzystając z usług https://zlomujemy24h.pl/, miałem pewność, że mój samochód zostanie złomowany w sposób odpowiedzialny i zgodny z przepisami. Cały proces był niezwykle prosty i przejrzysty. Cenię sobie ich podejście do klienta i szybką realizację usług. Z całą pewnością polecam ich każdemu, kto poszukuje sprawdzonej firmy złomującej.

    OdpowiedzUsuń
  19. W momencie, gdy mój samochód odmówił posłuszeństwa na autostradzie, pierwszą myślą była frustracja i zmartwienie o to, jak szybko uda mi się wznowić podróż. Wybór padł na https://gex-hol.pl/ i była to jedna z lepszych decyzji. Ich szybka odpowiedź i profesjonalne podejście do sytuacji sprawiły, że mój stres znacznie się zmniejszył. Ekipa pomocy drogowej wykazała się nie tylko fachowością, ale także dużą empatią, co w takich chwilach jest nieocenione. Wszystkim, którzy znajdą się w podobnej sytuacji, bez wahania polecam skorzystanie z ich usług.

    OdpowiedzUsuń
  20. Mówiąc o sprzedaży samochodu, wielu właścicieli zastanawia się, gdzie szybko i wygodnie mogliby to zrobić. Będąc w temacie, jeśli chodzi o skup aut, warto rozważyć miejsce takie jak skup samochodów lębork . Jest to godny uwagi sposób na pozbycie się pojazdu bez zbędnych formalności i strat finansowych.

    OdpowiedzUsuń
  21. Dla osób poszukujących niezawodnej pomocy drogowej w Poznaniu, strona https://www.pomocdrogowapoznan.pl/ może okazać się przydatnym źródłem informacji. Firma oferuje usługi holowania, naprawy pojazdów na drodze oraz asystę w przypadku awarii. Strona zawiera informacje o zasięgu działania oraz szczegóły dotyczące dostępności usług, co jest kluczowe dla klientów potrzebujących szybkiej pomocy.

    OdpowiedzUsuń
  22. Dla osób potrzebujących pomocy drogowej, strona https://holowanieokuniewicz.pl/ oferuje informacje o usługach holowania pojazdów w różnych sytuacjach, takich jak awarie czy wypadki. Strona podkreśla, że usługi są dostępne 24 godziny na dobę, co jest istotne dla kierowców znajdujących się w sytuacjach awaryjnych. Firma zapewnia, że dysponuje odpowiednim sprzętem do bezpiecznego transportu pojazdów.

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetny wpis wyjaśniający różnice między olejami silnikowymi. Klarownie opisane oznaczenia i ich znaczenie pomagają w doborze odpowiedniego oleju do warunków klimatycznych i typu silnika. Bardzo przydatne informacje dla każdego kierowcy!
    https://kasacjahajder.pl/

    OdpowiedzUsuń