poniedziałek, 13 października 2014

Olej silnikowy- co to? gdzie to? do czego to?

Dzień dobry!

Ostatni post o przeglądzie zerowym nie był z serii postów „zrób to sam/a”, jednakże zawartość tego wpisu, można zakwalifikować do robót samodzielnych.

Dziś postaram się opisać wymianę środka smarnego w silniku spalinowym jakim jest olej silnikowy, oraz w jakim celu i w jakich odstępach czasowym jest zalecana jego wymiana, zapraszam! ;)

Pierwszą zagadką jaką postaram się objaśnić, jest obecność oleju w silniku, po co on jest i gdzie stacjonuje podczas gdy silnik nie pracuje.
Olej silnikowy jest to nic innego jak środek smarny oraz odbiornik ciepła, zapewniający pracę silnikowi w optymalnych warunkach, wskazanych przez producenta. Jego zadaniem jest zminimalizowanie ocierania o siebie powierzchni metali podczas pracy silnika, zwanego filmem olejowym, oraz chłodzenie poszczególnych części silnika.
Film olejowy-to cienka warstwa oleju znajdująca się między dwiema częściami ze sobą współpracującymi (np. cylinder i tłok), powodująca zmniejszenie tarcie części metalowych oraz zmniejszenie temperatury wytworzonej podczas pracy silnika.

Gdzie stacjonuje olej gdy silnik nie pracuje? Znajduje się on w misce olejowej, która jest umiejscowiona pod blokiem silnika (wiadome, siła grawitacji, do góry olej nie popłynie).

Ponowny obieg oleju powoduje w silniku jest pompa olejowa, która zasysa olej i rozpyla go wewnątrz silnika.

Po jakim okresie powinno się wymieniać olej?
Najprostszą odpowiedzią jest, że według zaleceń producenta, jednakże w praktyce, olej wymienia się co około 10-15 tyś km lub co rok kalendarzowy. Dlaczego tak jest? Zalecenia producentów oleju są jasne, z racji tego, że po upływie 10-15 tys. kilometrów lub roku, olej traci swoje własności smarne, które niekorzystnie wpływają na samą pracę silnika i przyczyniają się do szybszego zużycia materiałów eksploatacyjnych.

Rodzaje olei powszechnie stosowanych w silnikach samochodowych:
-Syntetyczny
-Mineralny
-Półsyntetyczny

Rodzaje oraz oznaczenia oleju przedstawię w kolejnym poście ;)

Przejdźmy do sedna postu, czyli samej czynności wymiany oleju.

Co nam będzie potrzebne, do poprawnego przeprowadzenia wymiany oleju?



-Olej silnikowy (rodzaj oraz oznaczenie powinniśmy znaleźć w książce załączonej do samochodu, lub w internecie ;))
-Zestaw narzędzi monterskich:
1. Klucze płaskie/oczkowe/płasko-oczkowe/nasadowe (które posłużą do odkręcenia korka spustowego w misce olejowej)
2. Klucz do odkręcania tradycyjnego filtra oleju lub szczypce tzw. bocianki (na zdjęciu) (jeżeli będzie to wkład filtra a nie tradycyjny filtr w metalowej obudowie, użyjemy normalnego klucza nasadowego bądź płasko-oczkowego, bądź specjalnej nasadki na filtr)
-Bańka/wanienka lub beczka zlewowa do oleju silnikowego (w żadnym przypadku nie wylewaj tego oleju w ziemie, lub do zbiorników wodnych- jest to chemia, która zanieczyszcza środowisko)
-ściereczka, która posłuży do wytarcia bagnetu, którym sprawdza się poziom oleju w silniku
- Podnośnik kolumnowy lub kanał (są punkty z możliwością wynajmu narzędzi oraz stanowiska z podnośnikiem).


Jak poprawnie przeprowadzić wymianę oleju?

1. Odpalić silnik lub wykonać krótką jazdę, aby silnik osiągnął temperaturę 80-90 stopni Celsjusza.
2. Po zakończonej jeździ ustawić samochód na poziomej powierzchni (bądź podnośniku kolumnowym) (UWAGA: łapy podnośnika, ustawić w miejscach do tego przeznaczonych).
3. Otworzyć pokrywę silnika i odkręcić korek wlewowy oleju (1) oraz wysunąć bagnet (2) (umożliwi to przepływ powietrza i zapobiegniemy ewentualnemu ochlapaniu).
                                               
4. Zlokalizować korek spustowy, który znajduje się w misce olejowej u dołu silnika.
                              Lokalizacja korka oleju (z internetu)                                    
5. Dobrać odpowiedni rozmiar klucza i poluzować korek spustowy.
6. Podstawić naczynie, które przeznaczyliśmy na spuszczony olej (uwaga w zależności od marki i modelu, np. w samochodach dostawczych Opel jest to około 8 litrów!) i odkręcić korek spustowy.
7. Odczekać kilka minut, aż olej przestanie lecieć (jest to czas około 7-10 minut).
8. Wymienić oring (uszczelkę gumową) lub podkładkę znajdującą się między miską olejową a korkiem (Uwaga: Zarówno oring jak i podkładka może się „przykleić do miski olejowej, należy dokładnie zobaczyć, nigdy nie przykręcać na stary oring lub podkładkę).
9. Zakręcić korek spustowy oleju.
10. Przejść z naczyniem do filtru oleju (3)*i go odkręcić odpowiednim kluczem/nasadką.
11. Jeżeli jest to filtr w metalowej obudowie, należy posmarować wcześniej spuszczonym olejem uszczelkę znajdującą się na filtrze, którego część przytwierdzona będzie do bloku silnika.
Posmarowanie uszczelki filtra oleju może zapobiec zdarciu się uszczelki lub jej podwinięciu.
Jeżeli kupujemy tzw. wkład filtra oleju, również wymieniamy wszystkie uszczelki podobnie jak te przy korku spustowym oleju.
12. Następnie po wykonanych czynnościach przystępujemy do nalania oleju, ale ile go nalać? Każdy pojazd ma inną pojemność- dane możemy znaleźć w książce pojazdu lub internecie.
13. Na bagnecie znajdziemy napis min-minimum oraz max-maksimum lub kropki/kreski, które oznaczają poziom oleju, nie może być on poniżej minimum (informuje nas zazwyczaj kontrolka), oraz powyżej maksimum (grozi to uszkodzeniem uszczelniaczy, co kwalifikuje do naprawy silnika).
14. Jeżeli oleju będzie zbyt dużo, niezbędne jest jego upuszczeni, przez korek spustowy, a jeżeli jest go za mało dolewamy.
15. Po nalaniu wkładamy bagnet oraz zakręcamy korek oleju i odpalamy na kilka sekund silnik, po czym sprawdzamy poziom oleju.
16. Olej sprawdzamy poprzez wyjęcie bagnetu, przetarciu dokładnie jego końca, wkładamy. ponownie i wyjmujemy, wtedy uzyskujemy wynik ile aktualnie znajduje się oleju w misce olejowej.
17. Akceptowalna wartość poziomu oleju to ¾ stanu.
18. Zakończenie prac i sprzątnięcie stanowiska pracy.

*-filtr oleju w zależności od marki może być w innym miejscu niż ten wskazany na rysunku

W 18 punktach postarałem się opisać przebieg wymiany oleju, jeżeli czegoś nie wiesz to z chęcią pomogę- pisz śmiało, lub jeżeli nie jesteś pewien swych umiejętności a jesteś z Warszawy i bliskich okolic, napisz, mogę to zrobić za Ciebie ;).

Następny post już niebawem ;).

Pozdrawiam :-)


17 komentarzy:

  1. Witaj Mateuszu,

    Czy mechanika samochodowa to Twoja pasja? Czy może po prostu chcesz prowadzić swego rodzaju poradnik motoryzacyjny? Pytam, ponieważ moim zdaniem to w dużej części wpływa na styl pisania. Jeżeli jest to Twoja pasja, nie bój się pisać samodzielnie, zamieszczać swoich komentarzy do pewnych sytuacji czy procedur. To jest Twoje miejsce w sieci, dzięki któremu przekazujesz swoją pasję innym. To tak, jakbyś opowiadał o niej kumplowi, który może i nie bardzo się na tym zna, ale chętnie posłucha i jeśli go to zaciekawi, to będzie wracał po więcej.
    Możesz zerknąć na inne blogi, np. zlomnik.pl, justwelldriven.pl, automobilownia.pl żeby zobaczyć np. styl pisania autora, formę komunikacji z czytelnikami itp. Fajnie, że podjąłeś się takiej tematyki na blogu i przyznam, że sam chętnie będę tu zaglądał. Mimo że bardzo lubię motoryzację i interesuję się nią, nie jestem jakoś przesadnie lotny w kwestiach napraw czy wymian różnych rzeczy. Nie ukrywam, przydałoby się takie miejsce w sieci, gdzie ktoś by mi objaśnił, co z czym się je. Na pewno dobrze byłoby, gdybyś pisał o rzeczach, które sam osobiście zrobiłeś - wiadomo, teorię wszyscy mogą znaleźć wszędzie, w praktyce bywa różnie. Każda marka i model samochodu mają swoje tajemnice i patenty, których nie ma w książce serwisowej, a które warto znać. Działaj dalej, życzę wytrwałości w pisaniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :)

      Mechanika samochodowa jest moją pasją od "małego brzdząca", zawsze gdzieś tam podglądałem co sie robi i jak, podawałem klucze, odkręcałem koła aż w końcu sam mogłem zacząć robić coś przy samochodach. Staram się pisać i piszę samodzielnie, jednakże czasami spoglądam do zeszytów/książek przedmiotowych (jestem uczniem technikum samochodowego), bądź internetu w celu upewnienia się, czy aby na pewno nic nie pomyliłem. Tego bloga traktuję jako instruktarz dla innych, staram się pokazywać krok po kroku, jak się robi różne rzeczy, ale również w pewien sposób stanowi to przygotowanie do mojego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, który już niebawem będę miał. Bardzo mi miło, że spodobał się Panu mój blog, oraz fakt, że będzie Pan tu zaglądał. Prace które tu opisałem i będę opisywał, wykonuję sam (lub z małą pomocą osób bardziej doświadczonych/obeznanych w tym fachu), jest to dla mnie codziennością, ponieważ odbywam praktyki w jednym w Warszawskich salonów samochodowych. Moim założeniem jest głównie opisywanie prac, które ja sam wykonałem przy samochodzie, bądź przy niewielkiej pomocy, teoretykiem tak na prawdę może być każdy, jednakże najlepiej można zrozumieć i przekazać ucząc się na własnych błędach.

      Dziękuję bardzo raz jeszcze za miłe słowa i zapraszam, nowy post już niebawem ;)

      Pozdrawiam, Mateusz Stellwag ;)

      Usuń
  2. witam
    od siebie dodam, że niektóre samochody po uzupełnieniu oleju wymagają skasowania inspekcji olejowej i zapomniałeś o smarowaniu gardła w czasie wymiany oleju.

    Pozdrawiam Rafał

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,

    Tak zgadza się, niektóre pojazdy wymagają kasowania tzw. inspekcji olejowej po wymianie oleju. Dziękuję bardzo, że Pan zwrócił na to uwagę i napisał w komentarzu :)
    Natomiast nie wiem co to jest gardło olejowe, bardzo bym prosił o wyjaśnienie, gdyż jestem sam ciekaw (dopiero się uczę-jestem praktykantem w technikum samochodowym).

    Pozdrawiam, Mateusz ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. nie złapałeś mojego humoru, chodziło mi o gardło osoby, która ten olej wymienia, osobiście nie wyobrażam sobie jakiekolwiek naprawy bez kilku % na rozluźnienie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ahhh :D Fakt nie załapałem, ale wtoooopa ;). Ja wychodzę z założenia, że najpierw praca i obowiązki, potem relaks, odpoczynek i % ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Akurat z takimi rzeczami ja jeżdżę do mechanika i jestem przekonany, że tak jest najlepiej. Jako, że interesuję się samochodami to także po przeczytaniu https://kioskpolis.pl/co-znaczy-nnw-i-co-obejmuje-ubezpieczenie-nnw/#kotwica1 rozumiem jaki zakres obejmuje ubezpieczenie NNW.

    OdpowiedzUsuń
  8. Faktycznie sam olej silnikowy jest przecież niezbędny, gdyż bez niego nasze auto za daleko nie pojedzie. Jak mi się przytrafiła awaria to właśnie wtedy pomoc drogowa https://pomocdrogowa.i-wroclaw.pl/ bez najmniejszego problemu wiedziała gdzie mnie zawieźć na naprawę.

    OdpowiedzUsuń
  9. W sumie ja się raczej samodzielnie takich napraw nie podejmuję, gdyż się na nich po prostu nie znam. Za to nawet ostatnio dzięki pomocy drogowej https://zakrzewski-holowanie.pl/ udało mi się sprawnie dojechać do warsztatu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie ja niedawno robiłam małe naprawy w serwisie blacharskim http://autoserwiskrak.pl/ i następnie bez żadnego problemu udałam się również na wymianę oleju. Muszę przyznać, że jest to dobra praktyka, gdyż warto jest dbać o swoje auto.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja również raczej takie rzeczy załatwiam bezpośrednio u mechanika i nawet niedawno dojechałem tam na lawecie. Na całe szczęście pomoc drogowa https://lawety.w.poznaniu.pl/ okazałą się bardzo skuteczna w działaniu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Oczywiście tak jak piszą moi poprzednicy to również dobrze jest przecież wiedzieć która pomoc drogowa jest warta współpracy. Myślę, że dobrze jest zawsze dzwonić po https://pomocdrogowa.i-poznan.pl/ i ja również w takich sytuacjach to robię.

    OdpowiedzUsuń
  13. Każdy kierowca wie, jak ważna jest estetyka i bezpieczeństwo jego pojazdu. Dlatego, gdy niespodziewanie dochodzi do uszkodzenia karoserii, warto znać miejsce, gdzie szybko i profesjonalnie naprawią nasz samochód. Warsztat blacharsko-lakierniczy https://autowacholc.pl/ to miejsce, które cieszy się zaufaniem wielu klientów. Dzięki doświadczeniu, wiedzy i precyzyjności, specjaliści z tego warsztatu są w stanie przywrócić każdemu samochodowi jego pierwotny wygląd. Pamiętaj, że regularne dbanie o stan techniczny i wizualny Twojego pojazdu to inwestycja, która przekłada się na Twoje bezpieczeństwo i komfort jazdy.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kiedy moje auto nagle się zepsuło, skorzystałem z usług https://holowanie.i-poznan.pl/. Zespół przybył do mnie błyskawicznie, a ich profesjonalizm i efektywność były imponujące. Zadbali o szybkie i bezpieczne holowanie mojego samochodu. Jestem bardzo wdzięczny za ich pomoc i polecam ich każdemu w potrzebie.

    OdpowiedzUsuń
  15. A co sądzicie o takim rozwiązaniu jak zabudowa busa, czy też samochodu dostawczego? Czy podobają Wam się takie rozwiązania, uważacie, że są one praktyczne?

    OdpowiedzUsuń
  16. Filtry i oleje trzeba regularnie wymieniać i nie można o tym zapominać. Tak samo, jak robi się z częściami, które niestety już się zużyły. Na szczęście nie ma problemów z tym, aby skorzystać z właściwej oferty części. Do Forda Focusa MK2 części możecie sprawdzić tutaj https://autoczescizielonki.pl/auto/ford/focus-ii-da-hcp-dp-5210 .

    OdpowiedzUsuń