sobota, 13 grudnia 2014

Szumy i pukanie... czyli wymiana łożysk piasty w kolumnie McPherson'a.

Witam wszystkich!!!
Dawno nic na blogu nie pisałem, miałem mało materiału zdjęciowego i nie wiedziałem jak to w ciekawy sposób zredagować, dlatego postanowiłem się nieco wstrzymać i... Ostatnimi czasy nadarzyła się okazja... Przez jakiś czas poruszając się samochodem przy prędkości około 60 km/h zaczynały się dosyć wyraźne szumy i jednostajne pukanie dochodzące z przodu samochodu... pierwsza myśl i diagnoza jaka przyszła do głowy to łożysko dociskowe sprzęgła.. Powód diagnozy?15-sto letni samochód w jednych rękach od nowości i ponad 210 tysięcy kilometrów przebiegu, sprzęgło od nowości oryginalne z pierwszego montażu... Po wjechaniu samochodem na kanał zdiagnozowaliśmy, że łożysko dociskowe również kwalifikuje się do wymiany, ponieważ słychać zgrzyt podczas wciskania pedału sprzęgła, jednakże nie był to szum słyszalny podczas jazdy samochodem... Jak to mówią, do trzech razy sztuka, drugim i celnym strzałem były łożyska na osi przedniej i właśnie dziś o nich post... Zapraszam do foto-relacji z ich wymiany! :-)


Do czego jest to łożysko?

Łożysko to nic innego jak część stosowana w maszynach/samochodach a nawet rowerach, która umożliwia ruch obrotowy. Łożysko odporne jest m.in. na zatarcia i przystosowane jest do pracy w dużych temperaturach.

Uszkodzone łożysko można zdiagnozować poprzez dochodzące szumy podczas jazdy, nasilające się w zakrętach.

Po krótkich wypocinach, przyszedł czas na sedno całej tej sprawy, czyli proces wymiany łożysk..:-)
Od wielu osób siedzących w tym dosyć brudnym fachu słyszałem "bez prasy nie podchodź", "uu, ciężko będziesz miał, prasa będzie potrzebna inaczej nie wyciśniesz". Niestety prasy nie posiadam, ale trzeba sobie radzić, co się stanie jak prasa ulegnie uszkodzeniu? Powiem komuś "Przepraszam, ale prasa mi się zepsuła, inaczej nie umiem..."? Niee, wtedy w akcje wchodzi imadło, osoba do pomocy, ściągacz do łożysk, młotek i przecinak. Sama wymiana jest łatwa, ale czasochłonna...

1. Pierwszym punktem każdej naprawy jest wprowadzenie pojazdu na kanał, podnośnik i zabezpieczenie bo przed stoczeniem np. zaciągnąć hamulec ręczny/kliny pod koła itd.
2. W pierwszej kolejności nim podniesiemy pojazd jest odkręcenie centralnej śruby, która mocuje półoś napędową do zwrotnicy, do pomocy przy poluzowaniu tej śruby potrzebna jest pomoc osoby, która naciśnie mocno na pedał hamulca w celu zablokowania koła, ponieważ potrzebna jest duża siła do odkręcenia nakrętki. Po czym przystępujemy do odkręcenia śrub mocujących felgę.
3. Następnie podnosimy samochód, ja użyłem podnośnika i dwóch tzw. kobyłek, które posłużyły do podniesienia przodu pojazdu i unieruchomienia na danej wysokości.
4. Po odpowiednim zabezpieczeniu pojazdu i zdemontowaniu koła przystępujemy do demontażu zacisku hamulcowego, tarczy hamulcowej oraz jarzma, które mocuje zacisk do zwrotnicy...













5. Po demontażu tarczy możemy się wziąć za demontaż końcówki drążka kierowniczego oraz sworznia wahacza poprzecznego.
6. Idąc dalej... przystępujemy do wyjęcia kolumny McPherson'a odkręcając górne mocowanie znajdujące się pod maską pojazdu, w moim przypadku są to dwie śruby oraz śruby centralnej mocującej półoś...
7. Teraz, gdy kolumna już jest na wierzchu, możemy zająć się demontażem tarczy kotwicznej osłaniającej tarczę hamulcową przed zanieczyszczeniami i wyciśnięcie samego łożyska
8. Po odkręceniu tarczy kotwicznej mamy już czystego McPherson'a z piastą, więc możemy przystąpić do wyciskania łożyska za pomocą ściągacza...
9. Następnie przystępujemy do demontażu piasty za pomocą ściągacza, zdjęć niestety nie mam, nie miałem możliwości ich zrobienia...
10. Zmierzając powoli ku wiekopomnej chwili należy zdemontować dwa pierścienie Segera, znajdujące się zarówno z przodu jak i tyłu kolumny za pomocą specjalnych szczypiec bądź domowych sposobów... ;)













11. Samo wyciśnięcie łożyska odbywa się za pomocą ściągacza do łożysk, należy pamiętać aby dopasować średnicę tulejki tak aby łożysko całe bądź próbować wybijać młotkiem, uważając, żeby nie uszkodzić zwrotnicy.
12. Przed dokonaniem montażu łożyska jego powierzchnię możemy posmarować smarem, ułatwi to nam wciśnięcie łożyska na miejsce.
13. Sam montaż łożyska jest, należy spojrzeć którą stroną łożysko wkładamy, na jednym rogu moze być ścięcie, świadczące o stronie, którą należy wciskać.
14. Do wciskania łożyska użyliśmy kowadła, tulejki i młotka, jest to dosyć niebezpieczne z racji tego, że można uszkodzić łożysko przy wbijaniu...
15.Musimy pamiętać o zamontowaniu pierścieni Segera przed wciśnięciem piasty...
16. Dalej wciskamy piastę, montujemy tarczę kotwiczną...
17. Montujemy w pojeździe kolumnę i zakładamy cały osprzęt, przykręcając końcówkę drążka kierowniczego i sworznia wahacza.
18. Przykręcamy śrubę centralną na tyle ile możemy, zakładamy koła i opuszczamy samochód.
19. Prosimy kogoś o naciśnięcie pedału hamulca i dokręcamy śrubę centralną z momentem 200 Nm.
20. Gotowe, nasz wozidło stało się cichsze i lepiej trzyma się prowadzi! :-)


Jeżeli dotrwałaś/łeś do końca tego postu to oznacza, że Cię to zaciekawiło, tak więc poleć moją stronę i profil na facebooku z łaski swej! :D

Zapraszam na komentowania i oceny posta! ;)

Zapraszam również na mój fanpage na facebooku!


Pozdrawiam i do następnego! :-)

16 komentarzy:

  1. W samochodach zawsze coś szumi,stuka,puka i to jest problem. Bo wtedy człowiek zaczyna się zastanawiać, co się tam dzieje? Dlaczego znowu coś się zepsuło. Po pewnym czasie okazuje się, że to jakaś mało istotna rzecz, którą można by samemu wymienić. Dlatego potrzebne są takie blogi jak ten, bo one pokazują jak można naprawić drobną usterkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety ja się kompletnie na mechanice nie znam i z każdym problemem jeżdżę do warsztatu. Na ten moment najbardziej jestem zadowolona z pomocy drogowej https://www.pomocdrogowa.wwarszawie.pl/ która już nie raz uratowała mnie z opresji.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja raczej również takich rzeczy samodzielnie nie jestem w stanie naprawić i na całe szczęście za każdym razem oddaję auto do mechanika. Bardzo fajnie, że można również polegać na pomocy drogowej https://pomocdrogowa.i-wroclaw.pl/autopomoc/ która już nie raz uratowała mnie z opresji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale to idzie szybko, w bardzo fajną stronę idzie praca.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja raczej samodzielnie mojego auta nie naprawiać i jeśli coś z nim się dzieje to w takiej sytuacji zazwyczaj wzywam pomoc drogową aby mnie odholowała do serwisu. Fajnie, że https://wawa-hol.pl/ działa tak bardzo skutecznie oraz szybko.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wymiana łożyska jest na szczęście bardzo szybka.

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdy stajesz w obliczu problemów na drodze, ważne jest mieć pewność, że istnieje solidna firma pomocy drogowej, na którą można polegać. Jeśli jesteś mieszkańcem Kołobrzegu lub okolic, polecam skorzystać z usług dostępnych pod adresem https://pomocdrogowa.kolobrzeg.pl/. Ich doświadczony zespół jest gotowy, by Ci pomóc w sytuacjach awaryjnych, wypadkach drogowych czy potrzebie holowania pojazdu. Znajdziesz tam również informacje o szerokim zakresie usług, które świadczą, oraz dane kontaktowe, abyś mógł skontaktować się w razie potrzeby. Możesz liczyć na profesjonalizm i szybką reakcję w trudnych momentach.

    OdpowiedzUsuń
  10. Od siebie mogę polecić Wam ten serwis Mitsubishi w Lublinie: https://technotop.pl/mitsubishi/serwis-mitsubishi/ . Jestem z niego bardzo zadowolona. Zawsze profesjonalnie zajmują się samochodami.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jestem pod wrażeniem, jak firma http://pomocdrogowa.i-poznan.pl/ podkreśla znaczenie bezpieczeństwa podczas holowania. Artykuł na temat zasad bezpiecznego holowania i zachowania na miejscu zdarzenia był bardzo pouczający. Bezpieczeństwo jest najważniejsze, a wiedza o tym, jak postępować w sytuacji awarii, jest niezbędna dla każdego kierowcy.

    OdpowiedzUsuń
  12. Zakupy w sklepie z różnorodnymi częściami to gwarancja skutecznej naprawy. Bogaty wybór, wysoka jakość i szybka dostawa sprawiają, że znalezienie odpowiednich elementów staje się łatwe i satysfakcjonujące. https://euroband.pl/

    OdpowiedzUsuń
  13. Super wpis. Prowadzisz świetnego bloga.

    OdpowiedzUsuń
  14. W przypadkach, kiedy potrzebna jest natychmiastowa pomoc drogowa, wybór firmy, która szybko reaguje i jest dostępna o każdej porze, staje się kluczowy. Usługi takie jak holowanie, naprawy na drodze czy asysta w sytuacjach awaryjnych to podstawy, które musi oferować solidny serwis. Właściwa firma posiada szeroki zakres usług dostosowanych do potrzeb każdego kierowcy, co można zweryfikować na https://holowanie.i-poznan.pl/. Dzięki temu, bez względu na problem, wsparcie jest zawsze w zasięgu ręki.

    OdpowiedzUsuń
  15. Usługi auto serwisu obejmują różnorodne działania, takie jak przeglądy techniczne, diagnostykę i naprawy mechaniczne. Ważne, aby serwis oferował kompleksową obsługę, w tym także możliwość wykonania bardziej zaawansowanych napraw, takich jak regeneracja układów napędowych. Kluczowe znaczenie ma również dostępność nowoczesnego sprzętu diagnostycznego, który pozwala szybko i precyzyjnie wykryć usterki. Więcej informacji o dostępnych usługach można znaleźć na stronie https://autoserwis-bialystok.pl/. Dzięki temu kierowcy mogą zaplanować wizytę w serwisie i odpowiednio zadbać o swoje pojazdy.

    OdpowiedzUsuń